Running

Få en bedre kondition med hjælp fra intervaltræning

Posted by

Det er altid lækkert at kunne se forbedringer, når man træner. På den måde bliver man ofte mere motiveret til at yde sit bedste hver gang, og derved også mere motiveret til at slå sine personlige rekorder. Hvis du for eksempel er vild med at løbe, men ønsker at forbedre din hurtighed og kondition, så kan det være en god idé at veksle mellem almindelig løb og intervalløb en gang imellem. Hvis du ikke er vant til at løbe intervalløb til dagligt, eller hvis du bare har brug for inspiration til, hvordan intervalløb kan bygges op, så skal du læse med her. Vi har nemlig samlet nogle gode råd til, hvordan du løber intervalløb, og derved også hvordan du forbedrer dine resultater bedst muligt.

Sådan kommer du i topform

Intervaltræning er altså supervigtigt for dig, der ønsker at komme i topform. Her kan man vælge at løbe intervaller på forskellige måder, og det gælder især om at finde den metode, som du mener vil passe bedst til dig, så du kan opnå et godt resultat. Du kan for eksempel løbe lange intervaller, hvor du holder lange pauser imellem. Hvis du her løber 5-6 minutter i hvert interval, så skal din pause dog være en smule kortere. Derudover kan du vælge at løbe korte intervaller, hvor du derimod holder korte pauser. Her skal pausen altså være cirka halvdelen af den tid, du løber. Det vil altså sige, at hvis du løber intenst i et minut, så må du kun holde 30 sekunders pause, inden du skal løbe intenst i et minut igen.

Den sidste metode, som vi vil anbefale, er faktisk, at du kan vælge at kombinere de to ovennævnte metoder. Du kan altså køre med korte intervaller og korte pauser, der en gang imellem bliver afbrudt af en længere pause. På den måde kan du for eksempel vælge at gentage de korte intervalløb og de korte pauser fire-seks gange og så slutte af med en lidt længere pause. Denne kombination er især god til mindre erfarne løbere, som er i gang med at vænne kroppen til at løbe intervaller. Når løbetiden er kortere, så er det også lettere at løbe hurtigt nok uden at blive udmattet, og så er en længere pause i slutningen også en fordel, hvis konditionen ikke er helt på plads endnu.

Kast dig ud i det

Det der med at løbe intervalløb er noget, man bare skal kaste sig ud i og vænne sin krop til. Det er bare med at prøve det af, og jo flere gange du træner det, jo bedre kondition kommer du i, og jo hurtigere kan du også løbe i de forskellige intervaller. Du kan for eksempel vælge at lave intervaltræning en-to gange om ugen, og så vil du uden tvivl kunne se nogle resultater efter noget tid. Intervaltræning er helt sikkert en hård, men samtidig også den optimale metode, hvis du ønsker at forbedre din kondition. Find den metode, der passer bedst til dig og din krop, og kom i gang med intervaltræningen, så din kondition stryger til tops.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *